Diskuse

Úterý
21.4.2009
Zpět
  • M.R.:

    Ano souhlasim s Michalem co se tyce kamery.
    Tak nejak sem si to predstavoval.
    Je to jednoduchy a naprosto logicky.

  • m.v.:

    Ano, pokud by pred startem nebyl odpocet na hodinach tak by predcasnych startu hodne ubylo. Na jedne soutezi, kde jsem delal startera byla signalizace jenom “rucni”, jednou rukou jsem mackal klakson a druhou stopky pracaku. Pred tim jsem ohlasil zacatek pracovniho casu. Jednou se mi ale vysmekly stopky a nekteri pomocnici, kteri cekali obvyklou pauzu cca 2s mezi hlasenim a pracakem uz mavli bezcum…. Udrzeli to vsichni a divaci se dobre pobavili :-)

    Ad kamera:
    Lepsi “model” by byl, ze by dal mel hlavni slovo starter (casomeric). Ten by okamzite hlasil “Predcasny start!” a soutezici musi okamzite dolu. Pak by mel na vyber: bud bude startovat znova a tim uzna svuj predcasny start nebo poda protest a zkontroluje se zaznam na kamere. Pokud bude protest opravneny, noutezici ma narok na novy pracak (jako u opravy), pokud ne, tak ma 0b ;-) Zneuziti by asi moc casto nehrozilo ;-)

  • P.C.:

    Tak Vás zdravím do Třebové a okolí. Také bych se připojil k diskusi “kamera” ANO či NE. Podívejte se na pravidla F3J:
    5.6.8.6. Každý model vypuštěný před zahájením pracovního času skupiny musí co nejdříve přistát a opakovat vzlet v pracovním čase. Neuposlechnutí má za následek zrušení výsledku pro toto kolo.
    Jak to chcete vyřešit časově? Než prohlídnete kameru, její záznam, než prohlédnete digifoto. To chcete opakovat pak celou rundu? To je proti pravidlům. Coi když se zjistí, že to nebyl ten dotyčný? Podle pravidel nemá nárok na opakování. Jediným řešením je, že o předčasném startu rozhoduje ČASOMĚŘIČ. Vím,že je o ně bída a že ne všichni jsou super. Ale má tři základné povinnosti. Ohlídat předčasný start, zapnout stopky v okamžiku uvolnění z vlečné šňůry, zastavit stopky v okamžiku dotyku se zemí a posouzení zda přistál před zvukovým signálem. Všechny ostatní děje se dají řešit následně. Narazil do někoho, byla srážka ve vzduchu, přistál bezprostředně po srážce atd.? Časoměřič je ten funkcionář, který je nejblíže soutěžícímu.
    I startér má daleko k poslednímu startovišti. Mluvili jsme o tom s KČ (dříve KK) a sjsme ve shodě – Startér hlásí “Připravte se ke startu” a v nějakém okamžiku spouští zvukový signál. který je začátkem pracovného času. Současně se rozeběhnou hodiny na nichž do tohoto okamžiku bylo 00:00:00. Na začátku 08:00:00 zazní signál. Na začátku 10:00:00 zazní signál. Kdo je ve vzduchu přelétal. Posuzuje Časoměřič. Je zde něco proti pravidlům?
    Zdravím Vás PC
    Zdravím

  • AH:

    Na příspěvku Karla něco je. Pokud se před startem nebude odpočítávat, tak nebudou předčasné starty. Startér rozhodne kdy to pustí.
    Pokud to zůstane tak jak dosud zvýším vklad za protest na 500,-Kč, jinak se bude sedět věčně u kamery. (Připravuji propozice na MR).

  • kč:

    Předčasné starty se objevily s nástupem displejů, kde se odečítá čas před pracovním časem.
    Nestačilo by jen : ohlášení startéra…, na displeji čas 0,00 a ten spustit až se signálem začátku pracáku. Prostě před startem ticho.
    Navíc startér může měnit délku prodlevy před spuštěním pracáku ,… nebude důvod to extra hlídat.
    Přelétání – bavíme se o čase cca 0,1s , protože větší čas je vidět na vzdálenosti modelu od země.
    Při rychlosti před přistáním 5m/s jde o půl metru ,..a většinou letí model rychleji.
    To chceme na kameře pitvat přistání po setinách a centimetrech ?? Už slyším ty dohady u obrazovky že vzadu na 7. startovišti je ten malý model ještě 2cm nad zemí.
    Několik let používáme stopky s mezičasy. Na začátku pracáku si pustím čas a pak používám jen mezičasy.
    Když let končí zmáčknu stop. Je-li na stopkách více než 10,00 není o čem se dohadovat.
    Zdravím Vás.

  • Jirka Loutocký:

    A co tak zkusit místo kamery foťák. Fotografování by snad mohlo jít spřáhnout s časomírou a tím by zařízení bylo bez obsluhy. Navíc vyhodnotit fotku trvá o dost kratší dobu než u záznamu z kamery…

  • m.v.:

    2 All: No dohadujete se moc hezky o tom, jestli se budou starty kontrolovat kamerou nebo ne, ale po 10. cervnu to uz bude ponekud mimo misu……
    Jak UCL nalozil s navrhy SMCR a jak pristupuje k SMCR jako k jednomu z partneru pro jednani si muzete precist zde: http://www.svazmodelaru.cz/new_smcr/aktualita.htm

  • Ivo Lžičař:

    2 M.R.: do Francie jede z juniorů jenom Tomáš, Kuba už je letos mimo ( bude mu 19) a Honza Leiner tomu se prý nechce!
    Další junioři nejsou. Takže Tomáš s pomocníkem Jirkou.
    Těžkým úkolem do budoucna je přitáhnout k tomuto “sportu” mladý. Ale jak toho dosáhnout???

  • M.R.:

    Predbezne prihlaseni delal Navratil,ale do konce brezna se musi nahlsit komplet sestava, tak by jsme ji pomalu dali dohromady

  • M.R.:

    Pro Ivose,

    Jak jste na tom s lidma na Francii?
    Pomocnici, TM, atp. ???

  • M.R.:

    Ahoj Zdenku,
    jsem rad ze jsi take zapojil.
    Urcite sem pri soutezi nereagoval uplne nejlepe to priznavam. A uz se to opakovat nebude.

    Co se tyce kamery
    Je to zatim jenom na zkousku.
    Mam moznost sehnat dalsi vybaveni. Stativ mam svuj, rad ho dam k dispozici a v Tynci kameru vyzkousime.
    Nikoho to omezovat nebude a vyzkousime jak to bude fungovat.

    Jinak se urcite moc tesim na nejblizsi zavody.
    Prsty uz jsou hodne neklidny :D

    Mej te se fajn a dekuju za vase nazory.

  • AH:

    Vážení, všichni diskutující jste zároveň závodníky a pořadateli a proto vše co se tady píše berte s nadhledem a kamarádsky. Nikdo s diskutujících doufám nemá žádnou aversi vůdči nikomu a v klidu se na jaře sejdeme třeba v Týnci.
    Zdravím.

  • Zdeněk Nespěchal:

    Diskuse jako řemen. A prvopříčinou je skoro to, že jsem poslal někoho , podle mne zcela oprávněně opakovat start. Je faktem, že se skutečně jedná o zcela subjektivní posouzení toho, kdo k tomu je určen, jako to platí u rozhodčích ve všech sportech, kde není k dispozici neomylná technika. Tak to prostě je a pokud se něco nezmění, tak je základním etickým pravidlem sportovce to respektovat a ne se chovat jako dobytek. Protože k základním etickým pravidlům sportovce je slušnost. Na to pravidla ve všeobecné části pamatují a pokud k takovému excesu dojde, bude následovat diskvalifikace ze soutěže pro nesportovní chování, jak to umožňuje všeobecná část pravidel.
    Pokud má někdo posuzovat předčasný start a předčasné přistání, tak je to buď přímo startér, čas na to má, nebo někdo , kdo stojí v místě, kde má celkový přehled o startovní čářě a přístáva- cích bodech. Když to nebude startér, je potřeba další člověk. Časoměřič možná dobře podle slyšitelnosti tónu posoudí předčasný statr, ale i předčasné přistání, protože se musí soustředit na okamžik přistání modelu a má přestat měřit čas při zazněí tónu ukončující kolo a tak by měl i poznat, kdo přelétal. V tom má Kč pravdu. Ovšem potom musí časoměřiče vykonát osoba, dobře poučená a zkušená. A to je obecný problém.
    A teď ke kameře. Mám ji doma a klidně ji na soutěže budu brát. V Martině ji běžně používají a posuzují podle ní start i přistání. Je to s chybou rychlosti šíření zvuku, protože kamera snímá zvuk v místě, kde je a vyhodnocení nějaký čas trvá, tak okolo minuty a pak se daný soutěžící posílá dolů opakovat start. Takže nevím, co je lepší, jestli se smířit se subjektivitou a bezprostředním rozhodnutím o opakování, nebo trestat se značným časovým odstupem.
    Myslím si, že je na soutěžících, aby zbytečně nešponovali start, a riskovali opakování kvůli desetinám vteřin, o které stejně mohou potom přijít ne zcela korektní reakcí každého z časoměřičů.

  • Ivo L.:

    já taky proti kameře nic nemám a jakýkoliv technické vylepšení budu podporovat, jenom vím, jaký je to problém zajistit dostatek lidí.
    Jak píše Lojza chtít rozhodnutí po časoměřičovi, který je rád že včas (doufejme) zmáčkne stopky, asi nemůžeme chtít ( i když by to tak teoreticky být mělo).
    A ne jako se stalo v La třeba Kubovi, že měl letadlo už na zemi a časoměřiči o tom vůbec nevěděli. Ale musíme být rádi že vůbec někdo přijde měřit. Neber to Martine jako hádání, prostě lepší je diskutovat, než nic neřešit!

  • M.R.:

    Lojziku mas v celku pravdu a chapu to, ale vsechno se vyvyji jak technika a i piloti litaji mnohem agresivneji nez pred 20 lety.
    A jak jsem jiz napsal. Starter si nemuze byt 100% jisty, ze to opravdu pustil driv nebo ze ten nebo ten pristal po case. Vzdycky je to zalozeno na jeho pocitu. Neuhlida 10 pilotu najednou.

    A urcite si dam vetsi pozor na starty slibuju :)

  • AH:

    Zdravím Karla K. a omlouvám se mu, že jsem zapoměl jeho zkratku.
    Co se týká rozhodování časoměřičů. Ti mají měřit čas a jsme rádi, jako pořadatelé, že vůbec nějaké seženeme. Jejich znalosti pravidel jsou velmi malé a navíc stojí za soutěžícím (min. 15 m), takže vůbec nevidí, kdy pomocník má ještě ruku na modelu a kdy ne. Proto doporučuji, aby si Rajšnerovi dali pozor na signál a je to vyřešené. Za posledních cca 5 roků, kdy jezdím častěji na F3J nebyl nikdy problém!!! jak se startem, tak s přistáním. A pokud pořadatel zajistí kameru bude to jeho velké plus. To, že je nedostatek kvalifikovaných časoměřičů bylo i v Bovci, kdy časoměřič v prvním kole naměřil 9:59,80. Stopky zapnul při signálu. Proto bych doporučoval, nechat na startérovi rozhodování o předčasném startu. Funguje je to již asi dvacet let. A konkrétně Zdeněk je znalý pravidel a puňťa. Mimo jiné poslal dolů i Míru, svého kamaráda.

  • M.R.:

    Ja se nechci z nikym hadat co bylo a nebylo.
    Uvedl jsem to pouze jako priklad.
    Jenom se snazim aby se tohle uz nemuselo resit, a ve svy podstate to minimalne starterovi usetri nervy a stejne tak zavodnikum.
    To uznate asi vsichni ze by se melo dokumentovat alespon pristni.
    Jak se rika za vyzkouseni nic nedame.
    Bud se to osvedci a nebo ne. Nic horsiho se stat nemuze.

  • M.R.:

    Jak tak koukam tak se napad s kamerou zatim moc neuchytil.
    Co se tyce prispevku od svazu tak do toho nevidim.
    Tak nevim jestli by tam nejaky prostor byl.
    Ale pokud nebude kamera tak souhlasim s Karlem.
    Rozhodovat by o tom mel casomeric a ne starter.
    Prave proto, ze ma vsechny v zakrytu tak nemuze videt skutecne vypusteni modelu z ruky a pokud je to hozene tak jak by melo a to do tonu a dobre napnutej silon, letadlo se vystreli dost rychle a pokud tam ostatni nechaji vterinu tak to muze vypadat podezrele.
    Starter je schopny kvalitne ohlidat tak prvni tri startoviste, ale ani nahodou vsechny.
    A myslim,ze v tom mi da za pravdu vetsina pilotu
    Ale pritom neni.

  • Ivo L.:

    Abych řekl jak já to vidím, rozhodování z pozice startéra, tak jak to probíhalo ve zmíněných soutěžích u nás v Č.T. je objektivní. Ten jediný vidí v zákrytu startovní čáru a model vypuštěný předčasně. A probíhalo to bez problémů, kromě dvou předčasných startů právě Martina R. Přesto že to Zdeňkovi N. zazlíval ( o způsobu komunikace M.R. raději pomlčím.) Jeden start jsem viděl sám, stál jsem vedle Z.N. a dal jsem mu za pravdu.
    Rozhoduje čas na hodinách!!U startéra je tón bez zpoždění!

  • kč:

    Pro AH.
    Lojzíku když budeš listovat zpět narazíš na místo kde se v diskusi objevily dva stajné podpisy KK.
    Proto jsem to tehdy opravil na kč = Karel Kotouč.
    Nemyslím si, že kamera něco vyřeší. Vyžadujte a dejte podporu časoměřiči. Ten musí určit kdy podle slyšitelnosti tónu proběhl start. Na jiném místě to posuzuješ v jiném čase. Záznam kamery se zvukem z jiného místa je chyba. To ještě můžete navrhnout rozvedení rozhlasu na každé startoviště …..

  • AH:

    Pro MR. Přistání do signálu je pozdě!!! Signál se zapíná 10:00,00. Musíš přistát před signálem, protože od 10:00,00 začíná jedenáctá minuta.
    Jinak nejsem proti zkvalitnění soutěží po stránce časoměřičů a technického vybavení, ale jak říká náš ekonom Ivo L. buď na to svaz přispěje, nebo se to promítne do startovného. Pro organizátory to není úplně jednoduché jak si myslí nějaký k.č. Kdo to je? Možná by se mohl představit a rádi s ním budeme spolupracovat.

  • M.R.:

    pro k.č
    A myslim si že zmacknout 2x cudlik na kamere takova prace zase neni nemyslis?

  • M.R.:

    tak doufam ze si clanek pod timto precte Zdenek Nespechal.
    Minuly rok mne poslal na obou trebovskych soutezi po startu dolu.
    A sam si tim nebyl uplne jisty.
    Nechci na zdenka nadavat, vim jak tezke je to ohlidat a pri takovem spornem momentu je kamera potreba. Usetrilo by to spoustu problemu.
    Startuje se presne do tonu a pristava opet do tonu.
    Pokud mate lepsi zpusob jak to ohlidat tak sem snim.
    Ale neco se stim delat musi

    Muj nazor je stejny ze by to mel rozhodovat casomeric.
    Kamery by byla pouze pro kontrolu.
    A je hodne dobra pri pristanich. V Martine to zavedli a je to moc prima vec.

  • kč:

    1- Jediný , kdo musí posoudit správnost startu a přistání je příslušný časoměřič. Všichni ostatní funkcionáři jsou “daleko” od místa startu.
    Jejich vyjádření soutěžícího poškodí.
    2- Startér je hlavní osoba na place a naložit mu další povinnosti je hloupost.

  • M.R.:

    Lojziku,
    bohuzel na konferenci nebudu,takze se uvidime az na prvni soutezi.
    S klukama s Tynce tu kameru budu taky resit. A tam to treba rovnou vyzkousime a domluvime se tam.
    Kazdopadne sem na telefonu, nebo to vyresime pres mail.
    Urcite sem hodne otevreny vsem napadum jak ty nase souteze zkvalitnit.
    A kdyz uz mi to hodili na hrbet tak se budu snazit abych to delal jak nejlepe budu umet.

  • AH:

    Zdravím. Už dlouho jsem tady nebyl a ono se tady diskutuje, a zase jen tak.
    Martinovi R. přeji ať nemá žádné problémy a vydrží jako trenér hodně dlouho, což je i stanovisko celého výboru LMK ČT.
    Co se týká zápočtových soutěží, udělal to dobře a klidně mohl dát i tři mezinárodní, stejně na ně češi pojedou a nejsou tak daleko (Holíč, Martin, Trnava, Bovec, Maďarsko, Osjek nebo Německo) od nás to je vše do 600 km. Je to stejné jako pro Höfrovi do Toužimy.
    Co se týká vybavení při MR na tom se dohodnem na konferenci, předpokládám, že tam Martin bude.

  • Ivo Lžičař:

    Martine,

    myslím, že pokud se má startér zodpovědně věnovat průběhu soutěže, spouštět časomíru, mluvit do mikrofonu a ještě k tomu se starat o kameru, ve sporných případech přezkoumávat záznam, nevím jak to jeden člověk zvládne……
    o samotnou kameru asi nejde

  • m.v.:

    2 MR:
    Urcite se bude dat najit i jina mezinarodni poutovka ;-)
    Ty jsi trener, mas pravo rozhodnout, ale take povinnost si za to rozhodnuti nest odovednost ;-)

  • M.R.:

    Pro Ivose,
    Co se tyce toho nataceni startu a pristani tak by to mohl klidne delat starter. A na vybaveni by to tak narocne byt nemuselo, pokud by nekdo nevlsatnil kameru mozna by se mi ji podarilo zajistit v praci.
    Nejak to vyresime.

    pro m.v.
    Michale to je sice zajimava poznamka, ale uz i v Martine bylo loni 60 lidi, konkurence velice slusna, a zavody diky pocasi dost tezky.
    Jediny zavod ktery by mohl byt jednoduzsi tak to bude letost na Ukrajine :)
    A jak jsem psal tak to chci letos zkusit a uvidime. Na pres rok to treba udelame jinak.

    Dalsi vec je, ze tento rok se pocitaji do Eurotour ctyri zavody, coz je bez Podhoran docela v haji. Bez toho aniz by jsi jel na nejaky zavod hodne daleko to neni sance nalitat :(

  • m.v.:

    2 MR: Vzpominas si jeste, na tvuj souboj se Sterbou o treti misto na MS do Martina? Oba jste meli jeden hodne spatny zavod, ktery jste pocitali. Jak by se ti libilo o MS prijit jen proto, ze jsi nemel 10kKc na to zajet si pro 99,2 bodu ze zakladu na nejakou malo obsazenou FAI soutez? Treba mezinarodka v Martine rok po MS je takovy priklad…..

  • Napsat komentář





  • Váš e-mail nebude zveřejněn.