Diskuse

Úterý
21.4.2009
Zpět
  • m.v.:

    2 Jirka K: Problem reakcni doby casomerice (presnosti mereni casu) opet nesouvisi s delkou startu, ale s vyrovnanosti vysledku. Pokud bude mezi 3 piloty rozdil 0,2s a chyba casomerice 0,5s tak je to prusvih a je uplne jedno, jestli to je po 0,8s vleku nebo po 7s.
    Tedy trochu jinak receno, je uplne jedno, jestli chvile pro zmackuti stopek prijde 0,8s po zacatku pracaku nebo po 7s. Dulezity je, aby to bylo s co nejmensi chybou po skutecnem vypnuti modelu ze spagatu.

    Neco jineho ale je, jak dobre je viditelne vypnuti ze spagatu pri tech “utrzenych” startech, co predvedl Hucaljuk. Pokud tam sedi casomeric, ktery to nezna, tak bude prekvapeny a nedojde mu to. Uplne stejny priklad je, kdyz ti pri startu “az nahoru” praskne v pulce spagat. Tam casomeric “promackne” klidne sekundu, nez mu dojde, co se stalo.

  • Jirka K.:

    Pěkná diskuze, tak mi nedá, abych se také nezapojil. Škrtá se až po osmém kole a tak soutěží kde by se škrtalo bude asi minimálně. Je fakt kdyby se neškrtalo na ME, tak by Honze, ale i Tomáš byli ve finále. Ale na 100% by soupeři změnili taktiku a vše by bylo zase jinak. Koukat na výsledek, kdy měl Tomáš 9:52, přstaní 98 a bodový zisk pod 990 a ztráta do finále byla na kolo 7 bodů je faktem. Prostě je to také už o strategii a řekl bych, že ME k tomu hodně přispělo počasí. Problém bych neviděl ve škrtání a ani v rychlých startech, kdyby je neměřil člověk (časoměřič). Jsem zvědav až bude startovat více soutěžících, tak jako Hucaljuk a budou se dohadovat o to, že jim to časoměřič špatně změřil a že start trval 0,82s a ne 0,87s. Duchy může vyprávět, když měl na startovišti časoměřiče, kterému bylo tak 70 let a určitě měl trochu pomalejší reakce. Dá se tedy říci, že kdyby se neškrtalo, tak by byly stary delší a přesněji změřitelné. Všichni kdo už měli škrtací let, měli delší vleky včetně Hucaljuka. Z diváckého pohledu je zase daleko atraktivnější, když se více riskuje a soutěžící začíná z menší výšky.

  • m.v.:

    2 PC: Opravdu zkuste do tech vysledkovek kouknout…..
    I kdyz ten s lepsim HW ubere ze sveho nasazeni na 80% tak porad bude vykonnostne (a spolehlivosti) uplne jinde nez ten s Hitecem a provazkem z Plany…..

    Ze jsou J-cka ve slepy ulicce rikal uz Peter Hoffman na ME 2001 v Holici: “Za par let budete litat 58-59, a co pak dal?” V tom, co pisete zadny reseni nevidim…

  • P.C.:

    Pro m.v. Nestačím se divit. Sladění požadavků s možnostmi a nepřičítat jenom financím označíš za “protimluv”. Příklad : mám Hiteka, papíráka F3J, nějaký silon z Plané nad Lužnicí (tam se vyrábí) tak budu vlekat nahoru s citem a ne jako smyslu zbavený. Mám RC JR,GR, Fut, kovová serva,Pika, super špagát tak to našponuju. A on špagát prdne jako ta pneumatika. A jsem ve škrtacím letu. Ten papírák mi nadělí. A mohu mít těch financí kolik chci. Blbě jsem sladil požadavek s možnostmi. I u drahých věcí musíš kalkulovat s chybou techniky, sladit požadavek s možnostmi.
    Sám potvrzuješ, že hromadný start je dosti ošidná záležitost ještě někdy umocněná ne zrovna nejlepší pilotáží soutěžících. A do toho když někdo se vystřelí, tak to můža být pěkný masakr. Toho Honzu jsem volil jako příklad způsobené nehody v průběhu startu a jejího rychlého průběhu. Toto se může stát kdykoliv při kolizi rychle vystřeleného modelu s jiným modelem na vleku.
    Poslední příklad jež uvádíš. Ano zde si právě ten slabší řekne “Stejně ten dobrej škrtne jenom 1000, tak co bych tam jezdil” – úplný opak než jsi tvrdil o několik příspěvků dříve, že škrtání je výhodné i pro slabší soutěžící. Právě i to hlodání “Co když i ten superman jednou udělá chybu” (nebude se škrtat) a já můžu postoupit výše, dává podnět soutěžícímu vyjet na soutěž. Co kdyby…..???

  • m.v.:

    2 A.H. Takove veci se na F3J zavodech stavaji. Jak s tim souvisi start za 0,8s?

  • m.v.:

    2 P.C.: Presne to, co pisete, me potkalo na ME v Chorvatsku: pri jednom pristani si asi prijimac “tuknul” o stenu trupu a rozladil se. Nasledujici let jsem mel problemy s F-S ale pricital jsem to sousednim kanalum v runde (73-74ja-75), v dalim letu to ale bylo s plnou paradou….. Nebyt skrtaciho letu tak bylo druzstvo bez medaile….
    Navic veta “To není o financích to je o sladění požadavků a možnostmi.” je tak trochu protimluv, protoze ty moznosti jsou dane prave financemi ;-)
    Z hlediska bezpecnosti obecne je nejvetsi pru*er ten hromadny start, bez ohledu na delku vleku, zvlast kdyz se k tomu prida mala vzdalenost mezi startovistema (cca 8 metru jako na pred-zavode MS F3J v Martine) a pilot co neumi litat rovne….. Vsechno, co zminujete (… vystřelený model letí někam mezi sousední ještě vlečené modely, nebo lečné šňůry, nebo na něj padající vlečné šňůry a tím zavdává zvýšenou možnost vzniku kolizí a nároků na opakování nabo i zničení modelů, jejich nekontrolovatelnému pádu mezi účastníky a pod..) jsem na zavodech videl a pricinou nebyl kratky start…..
    Pokud se pamatuju, tak delka vleku nemela s urazem Honzy nic spolecneho…..

    Zkuste kouknout do vysledkovek za par poslednich sezon a podivat se, jak vetsinou vypadaji vysledky skrtacich letu. Vetsinou to je tak, ze “zname firmy” na prvnich mistech s 5×1000 skrtaji i litr (nebo “skoro” tisic), a ti s 5×950 skrtaji to sestikilo….

  • AH:

    Zdravím PC a souhlasím s ním.
    JK může komentovat starty, jednak je sledoval a i orientačně měřil. Mimo jiné se také stalo, že při startu praskl trup, nebo po kolizi neřízené éro narazilo do stanu, kde byli uskladněny modely a ve střeše díra a dilema kdo to zaplatí. O tom víc ví T. Bartovský. ME naštěstí proběhlo bez nějakých zranění jak lidí, tak aut.

  • P.C.:

    pro m.v. Ten kompromis není ani tak o financích. Kompromis znamená zvážit míru (velikost) požadavku na techniku s jejími možnostmi a následně toto realizovat. Co ti bude platný několik modelů, když je stejně budeš muset zalétnou a s nimi i při soutěžním létání prásknout na bod. Nikdo nazaručí, že nedojde k poškození techniky, které se projeví ale až v následném letu. V F1 má taky několik sad pneu a když mu dají nové tak mu po výjezdu hned prdne a nebo mu jí špatně utáhnou a je to v …(po závodě). To není o financích to je o sladění požadavků a možnostmi.
    A co se týče bezpečnosti při vystřelování v 1ní sekundě? Asi má A.H. i trochu pravdy. Vždyť v tomto okamžiku jsou modely ještě nízko nad zemí a vystřelený model letí někam mezi sousední ještě vlečené modely, nebo lečné šňůry, nebo na něj padající vlečné šňůry a tím zavdává zvýšenou možnost vzniku kolizí a nároků na opakování nabo i zničení modelů, jejich nekontrolovatelnému pádu mezi účastníky a pod. Vzpomínám zde na úraz Honzy V. na našem MČR v Poříčí. To byl takový fofr, že jsme se nestačili ani divit. Tak že, jestli že to z pohledu zainteresovaných vypadalo nebezpečně, nedivil bych se, kdyby k nějakým úpravám došlo.
    A co se týče škrtání nepochopil jsem argument, že šrktání dává možnost slabším soutěžícím a bez škrtání by nechtěli jezdit na soutěže. Trochu tomu nerozumím. Podle mne naopak.
    Silnej letí 5x 1000 a jednou dostane 600. T.j. 5600. Slabej letí 6x 950. T.j. 5700. Tak že pro mne vylývá to, že slabej má větší šanci když se nebude šrkat.

  • m.v.:

    Jak souvisi delka vleku s bezpecnosti???? A jak to chteji resit???? To vedro tam asi udelalo svoje….
    Delka vleku a presnost pristani jak v miste tak i v case jsou jediny dve polozky, kde lze ziskat naskok na soupere. Domenka, ze se nebude riskovat, kdyz se nebude skrtat, je usmevna :-) Mozna v zakladu (kvuli drustvum), ale ve finale se nic nezmeni. Bud litat na jistotu a byt 4-5 nebo to riskout a vyhrat ( a nebo byt 8-12, kdyz to nevyjde, ale v tom zas takovy rozdil neni, “vaza” je jen jedna ;-)

  • AH:

    Zdravím všechny, bylo to krásné a také poučné jak pro závodníky tak pro zástupce FAI, kteří připouští, že starty za necelou vteřinu jsou už na hraně bezpečnosti. Pravdu má PC ve svém příspěvku, neškrtat nic. Uvedu příklad u mistra evropy Huculjuka. Ve třetím kole finále měl čas 14,59,0 a 100 přistání. Ve čtvrtém kole jsem ho “náhodou” měřil já a zaletěl 9,52 a 96 přistání. Udělal si škrtací let a pak měl starty ne 0,8 sec. ale 5-6 sec. Pokud by se neškrtalo tak by neriskoval, ani první tři kola. Jirka D. měl v tomto letu smůlu /špatné rozhodnutí??/. Naletěl o čtyři minuty víc, ale ne maxa a to rozhodlo o všem.
    V pátém kole museli zalétnout oba (Huc. i Jirka) a ne v optimálních podmínách, bohužel Jirkovi se nezadařilo. Pokud by se neškrtalo tak by celé finále bylo jiné.

  • m.v.:

    2 PC: Ta mira kompromisu, co zminujete, zalezi na jednom podstatnym faktoru: penezich. Pokud mam na to pri dulezitem zavode davat na kazdy start novy spagat a na kazdou sezonu poridit 3 nova, kopletne osazena letadla, pak technicky riziko dost eliminuju. Ale za jakou cenu….
    Podobne to bylo i v F1, kdy TOP teamy meli na kazdy zavodni vikend nekolik motoru, sasi, pro kazdeho jezdce cele zalozni auto….

    Dalsi uhel pohledu je to, ze skrtaci let dava sanci uspet i mene zdatnym pilotum. Narky na to, ze nebudou jezdit na zavody, protoze tam jsou jen do poctu, jste asi take slysel ;-) A ze “horsi” pilot zakopne casteji nez zkuseny, je zrejme. Podivejte se treba na vysledky MCR V2 (tusim) 2006 z Jehnedi, kde jedini dva naletali vsech 8 startu…..

  • P.C.:

    pro m.v. Já se domnívám, že technika je součástí celé soutěžní aktivity. Ať se jedná o serva nebo špagát, nebo sehranost teamu. Honzovi se nic takového nestalo. Byl připraven. Ano,elektrikáři zase argumentují vyhořelým regulátorem. Ale co když mu v dalším kole vyhoří motor? Budou tedy škrtat dvě kola? Nepřiznají ale, že lítají na maximální zatížitelnosti a tudíž musí počítat s možností výskytu poruchy. Chce vyhrát, napíná špagát, přistává, zapíchává, odchází serva, ale chce vyhrát. Musí počítat s možností poruchy. Nic není nerozbitné. Je nutné najít kompromis mezi zátěží techniky a podáním vrcholného výkonu. Vyvstává mi asocice s F1. Taky nepočkají, když někomu praskne guma, nebo bouchne motor, nebo servisáci pomaleji vyměňuji gumy v depu. On má auto a s ním chce vyhrát, my máme model a s ním chceme vyhrát. Technika jako technika, pilot jako pilot. A v situací, které nemůže pilot ovlivnit má nárok na opakování, to je zakotveno v pravidlech. Holt technika je součástí tohoto soutěžní. Vím, že někdo bude argumentoivat, pojedu 100 km na závody, praskne mi špagát a mohu jet domů, už nemám nárok. Ano chápu, tak ale mohou jet domů i jiní. Pravidla jsou stejná pro všechny. Já vidím ve škrtání určitý alibismus pro danou osobu a zvýhodnění pro soupeře. Podívej, ten Ital skončil ve finále poslední a výsledky nahoru dolů. Myslíš, že bylo tolik poruch? A kdyby se ve finále neškrtalo, tak…. je vítězem někdo jiný a Duchy by byl sedmý. A to jistě neovlivnila technika. Ale ten druhý podal podle mě rovnoměnější výkon, než vítěz, který by jinak nebyl ani bedně. Sparta taky prohrála ze sedmi zápasů pouze jeden a v Evropě si ani nekopne.

  • m.v.:

    2 PC: Hmmm, a jak vite, ze ty “dvoustovky” nejsou treba kvuli technickym problemum? Zdechly servo, ruseni nepodchyceny poradatelem, praskly spagat…. Tech duvodu, ktery pilot nemuze ovlivnit je spousta a o vysledku by mely rozhodovat co nejmene.

  • Zdeněk Nespěchal:

    Je to za vámi a je to sport, vyhrát může jen jeden a pravidla jsou taková, jaká jsou. Ale to všechno neznamená, že jste do toho nedali všechno, co ve vás bylo. A za to vám patří uznání a dík. Zd.

  • Jirka K.:

    Pátek: finále je za námi. Dnes to bylo těžké. Určitě víte z výsledků, že nalétat 15 minut bylo náročné. Bylo to vidět na délce vleku. Hucaljuk ze včerejších 0,85 s. dnes tak 3,5s, někteří 5 až 6s. U Duchyho v pátém letu, šlo o rozhodnutí kudy se vracet ze předu, bohužel si vybral pravou stranu, kde přišel o hodně výšky a pak už to nešlo. V 17:00 je slavnostní vyhlášení na letišti a od 19:00 banket. My se Zdenkem vyjíždíme po banketu domů, tak budeme doma zítra dopoledne.

  • P.C.:

    Něco pro přívržence škrtacích letů. Kdyby se neškrtal nejhoší výsledek, tak byl ve finále i Honza Vácha. Někde na 8mém místě. On škrtal 985 a před ním borci i jenom 220, 280. Argument jednou to zpleteš a můžeš odjet neberu. Ve finále jsou i borci, kteří mají po 11ti kolech na Honzu ztrátu více jak 600 bodů (což je cca 60 bodů na kolo) ale díky nízkému šktrtacímu výsledku jsou před Honzou ve finále (Truffo-ITAL, Byrski-POL). Ještě si myslíte, že oni dvá jsou lepší než Honza Vácha, když jim v průměru v každém letu nadělil minut? Ale dík škrtání, bojují o medajle oni a ne Honza. A to platí ve všech kategoriích. Prostě škrtat znamená dát velkou šanci soupeři. A zde je názorný příklad jak přijít o finále.

  • Zdeněk Nespěchal:

    Duchy, ař to vyjde, a tobě, Jirko, diky za velmi dobré zpravodajství. Zd.

  • Jirka K.:

    Čtvrtek: počasí jako každý den stejné. Dolétal se základ azačlo se finále. Jak jste mohli zjistit z výsledků na stránkach ME, Tomáš zkončil čtrnáctý, pět bodů od finále. Nepomohla ani tisícovka v posledním letu. Celková ztráta 54 b. na 7 kol, což dělá na kolo necelých 8 b.(5s nebo 5 b. za přistání). O proti jiným mistrovstvím to bylo nadupané. Jediným zástupcem ve finále je Duchy. Po třech kolech třetí. Ve finále je to drsné. Měřil jsem tři starty Hucaljukovi 0,83s, 0,81s, 0,87s. neuvěřitelný, ale je to tak a výška na ten čas docela slušná. Junioři se také ustřelují, ale ne vždy to vyjde což je vidět z bodových výsledků. Většina má už škrtací let. Zdenek dělá dnes opět steaky. Pijeme už misní pivo z plechovek. Zítra nás čekají tři finálové lety a věříme, že Duchy zkončí hodně vysoko.

  • m.v.:

    Novy Doplnek X! Nakonec je vysledek velice prijatelny! Ufffff :-)

    http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/dokumenty/L/L-2/data/effective/doplX.pdf

  • Jirka K.:

    Středa: počasí jako každý den 33 stupňů a do 15:00 skoro bezvětří, pak se malinko rozfoukalo. Hodně záleží na délce vleku a na přistání. Časy v základní části bývají i 9:57. Čas 9:55 je v každém kole vždy. Duchy už má finále jisté. Honza V. má ještě naději se tam dostat. V 10 kole letěl 9:57,43 přistání 100. Byl to podvečerní let. Tomáš na tom není nic moc, po škrtání to zatím bude tak 15 místo, ještě může rozhodnout zítřejší poslední kolo. Přistání 90 a to 92 v prvních dvou letech bude asi osudné. Zítra se začíná 10:00 a poletí se poslední kolo seniorů a poslední kolo juniorů. Finále se bude létat na 6 kol, junioři i senioři, jedno se bude škrtat. Zítra od 15:00 by se měli odlétat 3 seniorské a 3 juniorské lety finále. Další část se bude létat v pátek dopoledne. Banquet posunuli na páteční večer, tak se budeme vracet v sobotu. Ve výsledcích nejsou vidět jednotlivé časy a body za přistání, tak jen pro představu – Tomáš za let 9:51 přistání 97 = 989,8 b. a deset bodů ztráta v jednom letu je tady už docela dost. Ztráta na finále jak u seniorů, tak u juniorů bude dcela malá. Dnes jsme vypili na letišti další sud naplněný vodou – dnes vylepšeno o šťávou. Teď večer nám právě došel poslední sud piva. Už teď piju limonádu (malinko ji ředím rumem).

  • Petr L:

    Pozdrav pro všechny do Bovce.
    Gospadin Grabáček je mimo jiné zdatný abstinent. No a když budete pít pramenitou vodu z pivních sudů, jistě brzy přejdete na jeho víru..:o). Prostě platí, že všechno zlé je k něčemu zlé!

  • Ivo Lžičař:

    zdravím všechny na ME, včetně gospadina Grabáčka.

    Chlapi nezoufejte, příští týden se ochladí!? Situace, kdy budete od středy pít z pivních sudů točenou vodu je opravdu kritická, neuvěřitelná…
    Tak ať vám to moc nepění!

  • Jirka K.:

    Úterý: i když si šetříme pivo na večer, dnes jsme narazili poslední sud piva a také limonády. Na letišti jsme vypili celý sud naplněný vodou. To vedro je docela nesnesitelné. Skoro vůbec nefouká. Trochu začne pofukovat až na večer. Vše je vždy přehřáté, a tak některé lety jsou dost náročné. Výsledky určitě sledujete na stránkách ME. Jsou tam docela brzo. Co se týká rozbitých modelů a srážek, tak je toho docela dost, jako na každém mistrovství. V pondělí se srazil Péťa, zákus v uchu, opraveno, letěl opravu. Dnes se srazil Jarda, nalomený trup, opraveno, letěl opravu. Ubytování máme skvělé, jak nám říkala domácí, zřídil nám ho gospadin Grabáček. Už mu tady neřekne nikdo jinak, je to prostě gospadin Grabáček. Je tady pěkné posezení na zahrádce. Dnes dělal Zdenek steaky. Ráno začínáme létat v 9:00.

  • Pavel H:

    Kluci drzim pesti. Pozdrav je tam Jirko. Vidim ze v sestem kole to nebylo jednoduche.

  • m.v.:

    Hmm, dobre, jen tak dal! ;-)
    Na Korfu jsme meli 42°C, byl to zahul, ale prezili jsme to. Chce to hodne pit, ale ne chlastat! :-) Alkohol je docela silny diuretikum.

  • Jirka K.:

    Pondělí: první zdůrazním počasí – vedro,vedro, vedro. Nezávidíme Lojzovi jako časoměřiči. Po každém vlekání chodíme pod sprchy a kohoutky s vodou, které jsou na letišti (pošlu foto). Senioři odlétali tři kola a junioři dvě. Při tomto počasí se pohybují časy kolem 9:55 a zaleží hodně na přistání. Duchy exceluje a má tři tisícovky. Další senioři létají také velmi dobře. Tomášovi se nedaří přistání a v takto nabitém závodě je to znát. Přesné výsledky na http://www.f3j-bovec2011.si/ .
    Je tam také podrobný program ME (kolik kol se za den odlétá atd.). Pitný režim zklamal, vezli jsme 5 sudů piva a 4 limonády. V neděli večer došel třetí sud piva a tak jsme dnes na letišti pili limonádu a jeden sud jsme naplnili vodou, jak přikázal TM. Tak už šetříme jak se dá. Pivo dle zásluh jen večer.

  • Jirka K.:

    Ještě jsem zapoměl – počasí opravdu šílený, dnes minimální vítr a teplota přes 30 stupňů, dusno. Podle předpovědi má být ještě hůře. Pořád jasno, ve středu 35 stupňů.

  • Jirka K.:

    Neděle – dopoledne proběhla přejímka modelů. Pak jsme dolaďovali letadla a připravovali silony. V 18:30 bylo slavnostní zahájení na náměstí v Bovci. Junoři budou létat po 10, to znamená 3 rundy kolo. Senioři budou létat po 11, 5 rund kolo. Do finále 12 seniorů, 12 juniorů. Počet létů finále není jistý, ale vypadá to na 6 letů, jeden se škrtá. Zítra se začíná létat v 9:15.

  • Jirka K.:

    Dnes se začalo létat v 9:00. Zase vedro jako blázen, přes třicet stupňů. Vítr opět do 3m/s. Létalo se už jen jedno kolo a finále, kam postupovalo 12 soutěžících. Posledním postupujícím byl Ján Litva ml. (-30,4b.) První postupoval Hucaljuk (CRO) už v základu měl všechny časy v průměru 9,57. Ve finále kdo byl na vleku déle než 2s, tak neměl šanci. Zvítězil Hucaljuk, druhý byl Vallant (GER), třetí Prestle (GER). Z juniorů zvítězil Ján Litva, druhý Galizia a třetí Tomáš (celkově 32). Nejlepší z CZ byl Láďa Zíma na 19 místě. Zítra je přejímka modelů a slavnostní zahájení.

  • Jirka K.:

    Dnes v 10:00 začala předsoutěž. Létá 103 soutěžících. Odlétaly se čtyři kola. Zítra se bude létat ještě jedno a pak finále. V týmu je pohoda a v předsotěži ladíme formu. Pobíráme to jako trenink. Nejlépe je na tom po čtyřech kolech Pavel Hofer 18 místo, Láďa Zíma na 20 místě, Tomáš 27. Počasí šílený vedro, vítr do 3m/s. Létá se po 15 soutěžících. Ustřelování probíhá už v základních kolech, ale pár soutěžících už na to doplatilo. Zatím ztráta dvanáctého je 25b.
    První úpěch týmu bylo, že Jarda V.vylosoval nejlepší místo pro depo týmu (č.1), tak jsme hned vedle ready-boxu (protekční turci mají 13). Pořadatelsky zatím probíhá vše v pohodě.

  • Napsat komentář





  • Váš e-mail nebude zveřejněn.