Diskuse

Úterý
21.4.2009
Zpět
  • Jaroslav Vostřel:

    zpráva pro příznivce F3J

    22.-23. 9. 2012 pořádá LMK Litomyšl soutěž F3JN
    v kalendáři bude uvedena v ostatních akcích.
    Létat se bude podle pravidel F3J se vzletem pomocí elektrického navijáku nebo ručního vleku.
    Za LMK Litomyšl
    Ing. Jaroslav Vostřel

  • MartinR:

    pro Ivoše:

    To,že sem si vás sezval bylo proto abych zjistil jestli s tím souhlasíte že to zkusíme.
    To jestli navijáky v F3J budou, záleží na spoustě dalších věcí a také lidech ne jenom na mně.
    Jde o zásach do kategorie, která se řídí podle mezinárodních pravidel, do dnešního dne nikdo nic takového S kat. F3J nedělal.
    To snad chápeš.
    A pokud si myslíš,že diskuse kterou jsem vyvolal je zbytečná … já si to nemyslím.
    Chci vědět názor více lidí na tuto změnu a neřídit se jenom podle sebe.

    Souhlasím s Milošem, F3JN je dobrý nápad,
    během těchto soutěží můžeme vyzkoušet jak vše bude fungovat a budeme mít celou sezonu na doladění veškerých náležitostí aby jsme změnu v F3J u nás prosadili.

    Nezlob se na mně, ale během třech týdnů, je to nemožný. Je to dost důležitá změna a já to neuspěchám.

  • Ivo Lžičař:

    souhlasím s Milošem M.
    Takto jsme se taky všichni zúčastnění v Poličce domluvili, že se tento typ soutěže prostě příští rok vyzkouší. Všechny ostatní teoretické diskuze jsou na h…..
    Nevím proč když si nás trenér u Vostřelů sezval a udělal jasný závěr což jsem považoval za oficiální stanovisko, mění pořád dokola své názory, a všichni vymýšlejí kočkopsy….

  • Miloš M:

    Informace pro piloty a zájemce o létání F3J s navijákem.

    Na základě stále neukončených diskusí o F3J s navijákem nebo o případné úpravě RCVN jsme se rozhodli, že budeme pokračovat v soutěžích typu F3J Polička.

    Soutěže F3JN budou dvě 7.4.2012 a 28.9.2012 a jsou již v kalendáři u ostatních akcí.
    Létat se bude podle pravidel F3J se vzletem pomocí elektrického navijáku nebo ručního vleku.
    Jen zkušenosti a počet soutěžících nám ukáže, která cesta bude ta správná.
    Soutěže budou vždy omezené počtem 25 pilotů, s cílem o uskutečnění osmi letů plus finále.
    U vítáme další pořadatelé, kteří mají stejné myšlení a zájem uskutečnit více závodů F3JN.

    S pozdravem

    Miloš Minařík
    MK Heřmanův Městec

  • A.H.:

    Na e.mailu běží nepřetržitě dohady ohledně měření při soutěžích závodníky a mimo jiné také o pořádání F3J soutěží na navijáku. Co se týká měření soutěžícími výklad podal p. Bartovský J. Kadlecovi. Ale soutěže na navijácích F3J ještě nikdo nepřihlásil do kalendáře a už se polemizuje že to nejde. Přitom se to ve světě běžně létá!!! Kdo je z aktivních pilotů F3J je pro, aby byla možnost startovat na navijáku na některé soutěži, pokud bude vůbec uspořádána??? Mlčení beru jako souhlas s tím, že je to možné.!!! Až si to každý zkusí tak už nebude za každou cenu chtít celý den běhat se silony!!! V ČR jezdí pravidelně na závody F3J tak 25 pilotů, ty co se zůčastní jednou za dva roky by se mohli přizpůsobit.!

  • Jirka K.:

    Na pravé straně je vložen konečný neoficiální žebříček RC-V2. Vložil jsem tam poslední tři soutěže a dvě soutěže, které mi chyběli.

  • MartinR:

    pro M.V.

    Michale x let sem tě neviděl na soutěži, takže tvoje informace co se děje, jsou značně zkreslený.
    Poukd chceš vědět víc, přestan psát sem a napiš mně.
    Já se tě pokusím zasvětit.

  • Jirka K.:

    Protože z emailových diskuzí vyplývá, že naviják v F3J se neprosadí, je toto řešení, podle mého pohledu dobré. Vše je už v RCVN vyzkoušené, a tak se nemusí nic řešit. Pravidla jsou velice podobná a tak pořadatel, který chce starty na navijáku uspořádá místo soutěže F3J soutěž RCVN. Myslím, že to přiláká i mnoho dalších V-dvojkařů. Start není hromadný a nezáleží na času vleku. Piloti F3B už na tyto soutěže jezdí, tak že cíl většího počtu soutěžících by mohl být reálný. S pár členy klubu jsem mluvil a jsou také pro ten to návrh. Vyzívám tedy další, aby zde nebo na email napsali své názory.
    PS: Martine nepomlouvej naší diskuzi, ta je tady od toho, aby mohl každý vyjádřit svůj názor. Někdy se to zvrhne, ale to k tomu patří.

  • m.v.:

    2 Martin R: Asi je zbytecny se ptat, kdo to naridil, ze? :-/

  • Martin R:

    Jirko co takhle kdyby jste přestali řešit kraviny a soustředili se na to co je potřeba.
    Občas mi tu diskuse připadá jako hádka 5letejch děcek.

    Pro J.K.
    Byl bych rád kdyby jste projednali příští rok.
    Zatím návrch
    A to:

    Pravidla F3J zůstanou stejná a nic se nezmění.
    jako zápočtové soutěže přibudou RCVN (jediná změna v pravidlech bude přepočet konečného výsledku na 100 a a ne na 1000 aby bylo možno započítávat s výsledky z F3J.)
    Tím pádem bude možné použití EL. navijáků

    Moc času již nezbívá, pokud chcete na příští sezonu nějaké změny je třeba jednat.
    Do konce listopadu je třeba nahlasit soutěže, do poloviny listopadu eventuelně změnit některé soutěže z F3J na RCVN(pokud chcete naviják)
    Představa je minimálně 3 soutěže F3J, počítat 2
    minimálně 3 RCVN počítat 2

    Výsledek za jednotlivé kluby prosím na mail:
    mrajsner@gmail.com

    Díky

  • Jirka K.:

    Tak mi to nedalo a taky jsem si tam něco napsal.

  • Petr L:

    Na Lomcováku je opět pokus na zahájení výživné diskuze na téma těch jedině správných kategorií a pravidel. je to sice obvyklé “de ja vu”, ale drobná ukázka pro představu: “….ve spojení s RCV2, kterou dnes lítají pouze pamětníci hodně dávných časů a LMK Česká Třebová”
    No comment…:o)

  • Jirka K.:

    Tak už 27 přihlášených. Účast čtyř pilotů co létají F3B. Vynikající účast. Asi se tato podzimní soutěž už minulý rok nějak zapsala do paměti modelářů. Tím chci říct, že nechci dopadnout jako loni.(neodhlašujte se), možná předsevzetí nedopadne.

  • Jirka K.:

    Na sobotní soutěž RC-V2 v České Třebové je přihlášeno 24 soutěžících. Předpověď počasí vypadá také velice dobře. Jen po ránu bude asi pěkná zima. Vítr 2-5m/s. Směr V až SV. SV by znamenalo, že bude foukat od drátů a V od hangáru. Na létání nic jednoduchého.

  • Martin R:

    Jedna menší změna na příští sezonu F3J je jistá a to že kriteria pro výběr Reprezentace musí zahrnovat,

    MČR – účast povinná,( kdo nebude nemá nárok na repre)
    Jde o účast, výsledek započítávaný být nemusí.

    Je to rozhodnuti KLeMČR

  • MartinR:

    Pro A.H.

    Podhořany jsou mezinárodka a tak bude i počítána.
    O Toužimi vím, jen jsem si nevšiml soutěže v Jehnědí. To ale nic nemění.
    Čím více tím lépe :)
    Naši soutěž plánujeme již dlouho, tak by jsme ji rádi zkusili.
    Prozatím:
    Pokud tedy bude 6 soutěží, (Podhořany nepočítám),
    Bude se započítávat 4 + 2 mezinárodní dle kalendáře FAI

  • A.H.:

    Martin chtěl říct, že je jich málo dosud v kalendáři na r. 2012. Pokud vím Toužim chce pořádat MR F3J, Č.T. 2x soutěž, dále Poříčí, Polička a Podhořany které tam už jsou. To je málo?.

  • MartinR:

    Vzhledem k poměrně nízkému počtu závodů na příští rok kat. F3J
    Rozhodli jsme se uspořádat naši soutěž 31.3.2012
    více info na stránkach svazu.

  • Milos M:

    Ještě se vracím k navijákům s převodovkou. Má někdo nějaké zkušenosti a porovnání? Jsou již výrobci? Budou levnější nebo dražší? A není naviják chybná cesta, když se model F3J dá vystřelit na naptutém silonu?

  • A.H.:

    Od J.Kadlece jsem dostal e- meil kde se diskutuje o měření navijáků. Považuji to za českou blbost a zbytečné komplikace. Ať si létá každý na jakém chce. Limit je délka silonu. Motor o průměru 100 mm a délce statoru 100 mm. To má 99 % všech F3B navijáků. U F3B mají ještě předřadné odpory, ty bych pro potřeby F3J vypustil (kdo chce ať si je tam nechá). Baterie olověná do 75 Ah. Tím by bylo vše vyřešeno pro dva nebo tři české závody. Mimochodem už někdo řešil váhu pomocníků a jejich rychlost při ručním vleku!! Tam je ve výkonu určitě větší rozdíl!!!

  • KF:

    • ovšem jak to bude vypadat až přijdou navijáky s převodovkou? Už se to řeší v F3B?

    již povoleno: http://lomcovak.cz/wp_eng/f3b/2011/04/f3b-winch-with-gear/
    Zatím žádná revoluce se nekoná a je to i v tom odůvodnění proč tomu tak je.

  • Marko Gaľa:

    Zdravim,
    odpovedam na prispevok Miloša M., kde spomína ELEKTRO termicku kategoriu, kde výška po štarte zohráva dolezitu ulohu na hodnotenie letu….
    Kolegovia, takuto kategoriu UŽ nie je potrebné vymýsľať :) Takáto kategoria UŽ existuje – volá sa to F5J FAI (pozri prispevok od Bohusa Majercika – B.M. na predchadzajucej strane) a od 1.1. 2012 sa stáva oficialnou kategoriou vo FAI ;)
    Pekny vecer
    Marko

  • Miloš M:

    Ahoj kolegové,
    na žádost trenéra F3J přikládám názor na zavedení navijáků do kategorie F3J.
    • společný start 7 pilotů nevidím jako problém (Polička), otázkou je start 10 – 12 pilotů (musí se vyzkoušet)
    • u velkých letových ploch (Polička, Holič) a při použití 2,4GHz, se nabízí udělat jinou organizaci létání např.
    30 pilotů rozdělit na dvě skupiny(patnáct startovišť) a létat vždy dvě kola za sebou tj. místo skupiny a kola 1.1, 1.2, a 2.1, 2.2. letět 1.1, 2.1 a 1.2 a 2.2,
    jednodušeji řečeno letět jako ve finále dvakrát za sebou, ušetřit čas mezi jednotlivými koly a tím letět vícekrát během soutěže
    • na nestahování navijáků (padáčků) by měla být větší přísnot, určitě penalizace a bude nutný jeden pořadatel (penalizátor)
    • výměna silonu, čas na výměnu, druhý naviják a peníze za silon budou jen riziko soutěžícího nebo jeho týmu (bohužel jako ztráta modelu)
    • výměna soutěžících na startovištích jako doposud nepřipadá v úvahu, a proto se před soutěží vylosují neměnná startoviště

    Navijáky:
    • buď jako v F3B a jednou ročně homologační prohlídka s měřením
    • nebo zjednodušená prohlídka zaměřená jen na maximální výkon motoru, který by soutěžící doložil technickým listem výrobce nebo výrobním štítkem
    • baterii bych neřešil, protože ze zkušenosti s navijákem F3B, kdy jsme v Poličce používali motor s omezovačem a baterii 60Ah a 180Ah,
    nikdo z nás létajících neviděl výkonový rozdíl, kromě výdrže baterie 180Ah (ale kdo ji má nosit?)
    • ovšem jak to bude vypadat až přijdou navijáky s převodovkou? Už se to řeší v F3B?

    Soutěže s navijáky:
    • máme tu F3B, F3J, V2 a RCVN, tj. dvě FAI a dvě národní, a já se ptám zda to je hodně či málo?
    • jestliže v každé kategorii bude ročně deset soutěží od Aše po Jablunkov po 25 pilotech, pak to vidím OK
    • jestliže nejsme schopni organizovat a létat pomět 10/25, pak bychom měli škrtat kategorie národní a více podporovat kategorie FAI i za cenu změny jejich pravidel
    • přeci se chceme srovnávat se světem a nechceme být mistři světa národní, pak místní a nakonec své osobní kategorie RCXJA létané na svém osobním plácku

    Soutěže bez navijáků:
    • technika se nezastaví a je jen otázkou, kdy místo navijáků budeme v F3B, F3J, V2 a RCVN startovat s motorem jako v F5J (Luděk Novotný v Poličce)
    • běžci, navijáky a motor jsou jen technika jak dostat model do nějaké výšky
    • dokážu si představit, že se povolí telemetrie pro výškoměry a pak start soutěže bude v pořadatelem stanovené výšce, kterou časoměřič zkontroluje na displeji soutěžícího
    • výsledkem bude čisté letiště, naviják (motor) v trupu, žádný silon, starty proti větru a soutěž na ploše fotbalového hřiště s dvanácti startovišti , co více si přát?

    Inspirace pro organizátory závodů:
    • udělejte jednu soutěž s povolením výškoměru, libovolný start (naviják, běžec, motor, aerovlek, gumicuk)
    • v každém kole by byla jiná výška startu nejlépe sestupná tendence 150, 140, 130, 120, 110, 100 a finále 125 a 100m
    • moje představa start 10s před pracovním časem (standardní odpočítávání)
    • při gongu start letové času, soutěžící musí být v letové hladině, současně časoměřič zmačkne letový čas a zkontroluje výšku letu
    • tolerance výšky +,- 5m, při překročení tolerance mínus 1s za každý metr výšky tj. první let 155m (145m) OK, nebo 156m (144m) -6sekund, atd.
    • finále jen na 10min.
    • přepočty a přistání standardní
    • jak jsem psal nahoře, techniku nezastavíme a navijáky budou jen mezičlánek vývoje
    • i dnes se švindluje s váriem (osobní zkušenost z Contestu), tak to povolme všem
    • možná, že někteří zachrání letadla když budou vědět, že točit v klesáku 50m nad zemí a 1km od sebe, je blbost

  • Ing.Jaroslav Vostřel:

    Po týdnu jsem se podíval, co je nového na diskusi a nestačil jsem se divit. Množství příspěvků odpovídalo spíše jednomu až dvěma běžným měsícům.Když jsem se dobral začátku této bujaré diskuse, zjistil jsem, že vše způsobila akce, kterou jsem pořádal se svým bráchou a přáteli.
    Následující řádky píši pro to, abych uvedl na pravou míru některé bludy a polopravdy, které byly napsány jedním notorickým diskutérem, který ví vždy vše nejlépe a má potřebu se vyjadřovat i k událostem o kterých nemá přesné informace.
    Historie akce, která se konala 1.10. 2011 na letišti v Poličce je následující:
    V minulém roce, přibližně ve stejný termín, jsem u nás doma slavil své 40. narozeniny s nejbližšími modelářskými přáteli. Akce se snad povedla,hostům se u nás doufám líbilo a padl zde návrh, jestli u nás nechci uspořádat „ zakončení sezony“.( Dříve pořádal tuto akci LMK Heřmanův Městec, ale poslední 3-4 roky ji nepořádal nikdo). Manželka z toho nejdříve nebyla moc nadšená, ale časem pochopila, že jí nezbyde nic jiného, než souhlasit a spolupracovat.
    Několik let se v Čechách jen mluví o možnosti použití F3B navijáku v F3J a tak mne v průběhu roku napadlo spojit „ukončení sezony“ s malým neofifcialním F3J závodem s použitím F3B navijáku při hromadném startu, místo ručního vleku. I když v použití F3B navijáku pro F3J nejsme průkopníci (v mnoha zemích Evropy se se F3B navijáky pro F3J používají s úspěchem již několik let) chtěl jsem mít jistotu, že než začnu něco prosazovat chci to mít vyzkoušené. A tak jsem oslovil jěště několik dalších pilotů, takže nás celkem létalo 25. Pro zpestření a ukázku s námi létal také Luděk Novotný s F5J modelem .(Celkový počet účastníků akce byl 42 což bylo opravdu maximum vzhledem k omezenému prostoru u nás doma)
    V této soukromé akci nešlo o nic jiného, než vyzkoušet hromadný start na navijácích a ještě si při tom užít prima zábavu s fajn kamarády. Jelikož většina pilotů létá na el.navijáku již 2 roky RC V2, vše proběhlo bez problémů…..a šlo to!!! Co se týká optimálního nastavení modelu na start a jeho provedení, může výše nejmenovaný diskutující (nebo kdokoliv jiný) uspořádat soutěž, na které se setkají piloti F3B a F3J. Doufám, že se s některými F3B piloty setkáme i na oficiálních F3J soutěžích, kde bude možnost létat na F3B el.navijáku.
    Jelikož podle ohlasů zúčastněných proběhla akce ke spokojenosti všech (a snad i přítomných manželek, přítelkyň a hostů), rozhodli jsme se, na podzim 2012 uspořádat na letišti v Poličce oficiální dvoudenní F3J soutěž.
    Ostatní polopravdy byly uvedeny na pravou míru ostatními diskutujícími a už je nebudu dále zmiňovat. Co se týká použití el.navijáků v F3J pro příští sezónu, za LMK Litomyšl naprosto souhlasím s názorem Miloše M. a říkám ANO.
    Na závěr chci poděkovat všem, kteří nám pomohli s přípravou a organizací celé akce.

    PS: V jednom z podzimních čísel RC modelů vyjde o této akci článek i s fotkama.

  • Miloš M:

    Ahoj piloti,
    za MK Heřmanův Městec připojují komentář k navijákům. Jsem rád, že po několika ročnících zakončení letové sezóny v Podhořanech se našel někdo další, který uspořádal kvalitní soutěž, a kéž by takových pořadatelů bylo víc od Aše po Jablunkov. Výrobců letadel kategorií B, J, F i K u nás máme celou plejádu, a proto my nevýrobci určitě pozvánky neodmítneme a budeme se těšit na závody. Za náš klub doplňuji, že se nebudeme zlobit na pořadatele, když nás na všechny soutěže nepozvou.
    Použití navijáků v F3J se podle mého názoru projeví v několika směrech a tak přikládám srovnání.
    Ruční vleky:
    - v F3J vytváří podmínky pro dobře fungující létající týmy, party i kamarády
    - čtyřčlenný létající tým se o závodech pěkně proběhne
    - týmy jsou předpokladem pro získávání dalších pilotů
    - jen v týmu se dají vychovávat naši nástupci z řad dětí a juniorů
    Naviják:
    - od týmů přecházíme k individualismu se všemi výhodami a nevýhodami
    - ve čtyřčlenném létajícím týmu mohou létat desetiletí , osmdesátiletí i tělesně postižení
    - pohodová soutěž bez fyzické náročnosti
    - naviják si jednotlivci musí koupit, funkční kluby si ho pořídí z grantů, dotací a od sponzorů
    - slyšel jsem od I.Šandy, že špička F3B mění vlasce po každém letu
    - s navijákem už asi nepoletíme letadlem do Turecka, na Kypr a vzdálenější MS
    Závěr:
    Heřmanův Městec má 5 000 obyvatel, v LMK je 12 seniorů, 12 juniorů a jeden juniorský reprezentant, máme 3 klubové navijáky a další privátní a jsme dlouholetí pořadatelé Euro Contestu F3J. Souhlasíme a jsme připraveni na použití navijáků v F3J se všemi výhodami i nevýhodami.

  • Ivo Lžičař:

    Pro P.L.:
    v klidu, srovnávání s F3B je pouze “one man show”…

  • Petr L:

    pro m.v. a m.r. (ale i ostatní)
    Chlapci, jenom poznámka (možná diskuzní otázka) k té vzájemné výměně zkušeností F3B – F3J. Není to srovnávání nesrovnatelného? Charakteristika modelů B a J je přece hodně odlišná. Jiná profiláž, jiná velikost, jiná pevnost, prakticky celá koncepce jiná. Z toho logicky plyne, že to přece musí na navijáku startovat rozdílně. O jakém předávání zkušeností je tedy vlastně řeč? Kolik pilotů F3B startuje pravidelně s modelem F3J na navijáku a naopak? Ale třeba se mýlím a těch co umí všechno je hodně…

  • m.v.:

    2 MR: J-ckare, kteri to umi, by spocital na prstech jedne ruky i ne moc sikovny truhlar ;-)
    F3B se letaji na navijacich vic nez 30 let, pampelisky 3 roky. Jestli myslis, ze zkusenosti lidi z F3B (ad uz s nastavenim eroplanu a letanim nebo s organizaci deni na plose), jsou k nicemu……
    Mozna i tohle je jeden z kaminku do mozaiky obrazu o soucasne F3J scene u nas…. Jestli myslis ze je pekny, tak se podivej do vysledkovek MS a ME….

  • MartinR:

    pro P.K.

    Naviják si na příští sezonu pořizovat nebudu, nevidim problem se s někým domluvit. A další rok uvidím.
    Co se týče víkendu, byl přítomen i Luboš pospíšil, a ten s tím souhlasil taky.

    Jaký je tvuj názor na použití navijáků v f3j?
    poprosim tě mi to napsat na mrajsner@gmail.com
    nepotrebuju k tomu další komentáře od jiných diky.

    pro m.v.
    mám to tedy chápat tak, že naše špička F3J neumí odstartovat na navijáku???? A potřebujeme k tomu babysitting od pilotů F3B???

    A co se týče testů, na to se zeptej Romana nebo Pavla každý rok se měříme na závodech RCVN, závody jsou dost oblíbený. A tak velký krok k navijákového startu v F3J už rozhodně není.

    Můžeš sfouknout svů stoletý prach ze svých modelů F3J a přijít si to vyzkoušet příští týden v sobotu do Poříčí. :)

  • A.H.:

    Zdravím diskutující.
    Akce v Poličce byla soukromá oslava bratrů Vostřelových a koho tam pozvaly byla vyloženě jejich věc. Nelétalo se jen s Perfektama, ale 16 % modelů bylo jiného výrobce!! Pozváni byli i jiní piloti (s konkurenčními modely), kteří se omluvili z různých důvodů. Důvodem diskuze je asi fakt, že nebyl pozván Pavel K.
    Pro MV. Proč tam měli být F3 béčkaři??? Mimo Petra Fuska nikdo za posledních pět let nebyl na závodech F3J.

  • Napsat komentář





  • Váš e-mail nebude zveřejněn.