Diskuse

Úterý
21.4.2009
Zpět
  • Pavel H:

    2 kč: No ja nevidim rozdil. U nas se smotava tak, ze po vystrelu bezim dal dopredu a druhy pomocnik co se mnou tahal bezi smerem na startoviste. Timto eliminujem, aby nedoslo k porezani vlekare silonem na sousednim startovisti. Takto by se ale melo spravne odtahovat silon. Pokud to nekdo dela jinak, je to spatne. Muze si porezat svuj silon o vedlejsi kolik.

  • kč:

    Ještě jednou a … Kladka je kolík zaražený do plochy a silon tažený vlekařem se o něj zarazí.
    Běží pak jedním místem pod kladkou po spodním silonu k navijáku.
    Výsledek jsem Vám předvedl.
    Nemusíte tomu věřit. Máte možnost to vyzkoušet.
    kč.

  • Pavel H:

    No comment :-)

  • Ivo Lžičař:

    Po přečtení níže uveřněného dopisu nevím, proč vlastně o něčem diskutujeme. Vždyť nahoře už je dávno rozhodnuto!!! Tam asi přesně vědí, co potřebujeme. Lítat si to budou sami?

    ————————————————

    Vážený kolego!
    Děkuji za zaslaný návrh na doplnění pravidel RCV2. Pokud jsem si ho správně
    přečetl, tak se jedná o “doplnění” odstavce 9.4.2.9. a tedy v praxi o
    povolení možného současného startu gumicukem, šňůrou, nebo navijákem.
    Do souhrnu návrhů změn pravidel doplním i tento návrh, ale je potřeba vědět,
    že o všech návrzích budou hlasovat všichni členové předsednictva. Pro
    úplnost ale doplňuji, že obvykle má také velkou váhu doporučení trenéra a
    šéftrenéra této kategorie. Ten ale považuje možnost startu různými způsoby
    za vysoce rizikové a z důvodů bezpečnosti soutěžících a pomocníků ho
    nedoporučuje.
    Také asi není žádným tajemstvím, že je již téměř hotový návrh pravidel nové
    národní kategorie (zřejmě bude schválena od ledna příštího roku) označované
    jako RCVN, která bude pro větroně stavěné pro RCV2, nebo F3J a start bude
    elektrickým navijákem. Pokud bude tato nová kategorie schválena, nebude
    nutné dělat v kat. RCV2 žádné změny.

    Zdraví Jaroslav Vosáhlo

  • AH:

    Ještě něco k navijákům. Použití navijáků není žádný průlom do pravidel. Z diskuze vyplývá, že si ho nikdo nebude kupovat. Tak proč mají někteří tolik starostí o jeho zavedení. Jestli někdy někdo přijede na soutěž s navijákem, tak by to mělo být stejné jako s gumucukem!!!!
    To platí především pro K. Koudelku šéftrenéra, bez kterého nikdo nic neschválí a jeho “nadřízeného” Petra Cejnara, na jeho výrok čeká celé předsednictvo KLeM.

  • AH:

    Zdravím všechny kdo se účastní dikuse na téma eventuelní možnost použití navijáku na soutěžích RCV2 a předkládám konkrétní návrh, který jsem poslal trenérovi F3J a zainteresovaným členům předsednictva:
    Vážení, posílám návrh na doplnění pravidel RCV2. Na některých soutěžích jsme takto létali, je to ověřené a bylo to bez problémů!! Proto chci naviják legalizovat. U RC V2 nemá asi cenu použitý naviják a baterii více specifikovat.
    Není to jen náš návrh z Č. Třebové, ale i modelářů z Prostějova, Uničova, Dolní Lhoty, Bohuňovic a dalších se kterýma jsme to diskutovali a zkoušeli.
    Zdravím A. Hrabáček

    Doplnění článku 9.4.2.9. pravidel RCV2.
    Je povolen vlet navijákem. Naviják musí být poháněn jedním spouštěčovým motorem. Motor musí pocházet ze sériové výroby. Buben musí být poháněn motorem přímo. Buben musí mít pevný průměr. Zdrojem energie je 12 V olověná akumulátorová baterie.
    Zařízení pro obracení směru tahu lanka, nesmí být dále než 150 m od navijáku.
    Výška osy kladky pro obracení tahu nesmí přesáhnout 0,5 metru nad zemí.
    K vypuštění modelu musí dojít v okruhu přibližně 3 m od navijáku. Musí být
    použito automatické zařízení zamezující odvinování vlečného lanka v průběhu vzletu.

    Ve stávajících pravidlech je také jedna z možností použití gumicuku a tím se vůbec nikdo nezabývá, jestli je to bezpečné, jaký má být průměr gumy a pod. Tak nevidím vůbec nic na tom připsat tento návrh do pravidel také. Nějaké odkazy na něco je blbost. Jsou to národní pravidla!!!!!!!

  • Pavel H:

    A pokud si ted dobre vzpominam tak i ve Zline jsou rucni vleky povolene.

  • Pavel H:

    2 jaro: Neboj, 90% V2jek se leta na morave a kategorie kde budou zakazane rucni vleky se urcite tady poradat nebude. Nereknu zkusebni vyjimky pres zimu (Zlin). Povoleni navijaku na nekterych V2 je mozne, ale urcite nebude zakaz rucnich vleku.

  • m.v.:

    2 P.C.: Ano, mate jen jeden hlas, ale take asi mate moznost na ostatni cleny s pravem hlasovat argumentacne pusobit a presvedcit je o spravnosti toho ktereho navrhu, ze? :-) Muzu se zeptat na jmena tech, kteri o pravidlech hlasuji a na to, jakou maji zkusenost s “pampeliskarskymi” kategoriemi?
    kdyz vznika nova kategorie, resite pri hasovani, jestli ji vubec bude mit nekdo zajem poradat?

    Michal Vágner

  • jaro:

    j.k. /zlatokop z Martina/
    Zdravím Vás všetkých. Samozrejme že pozerám a čítam aj život u Vás ohľadom RC-V2.
    Navijaky sú dobrá vec ale majú aj niekoľko nevýhod.
    - neviem si predstaviť, že si bude môcť dovoliť pri opakovaní štartu na další let bud další naviják alebo musí mať takého dobrého bežca, ktorý prebehne 150 m pre padačik a dotiahnúť ho naspäť. Pri ručnom vleku si vždy naťahujeme naraz dva navijaky.
    - určite mi na Slovensku si nebudeme kupovať navijaky pre tri súťaže, ktorých sa u Vás zúčastníme.Nehovorím len za Martin ale ani ostatné kluby ho nebudú kupovať. Naša priorita je celkom v druhej kategorii, Takže potom sa asi už na V2 už neuvidíme.
    - u nas na Slovensku sme to vyriešili jedným vlekarom a poviem Vám, že ta vypomoc medzi sebou aj medzi klubmi je výborna. Tento rok dokonca na súťaži u nas Hrabaček,Horak ani nevlekali a dostali osobneho vlekara z našho klubu.Je to všetko vec dohody a ochoty.

  • P.C.:

    Vážení modeláři, dovolte mi abych Vám objasnil některé skutečnosti, které nejsou zas tak pravdivé jak jsou Vám předkládány a vykládány na této diskusi.
    Ano jsem členem předsednictva KLeM ČR SMČR, ale nemám ve své náplni v předsednictvu tvorbu a schvalování pravidel. Tuto agendu zajišťuje jiný člen představenstva. Ano, já můžu mít připomínky, já můžu hlasovat , ale já nejsem sám. Je nás sedm a podle pravidel musím ctít většinové rozhodnutí předsednictva.
    Co se týče navrhování změn pravidel, tak pokud to není někomu známo, jenom ve stručnosti. Návrh na změnu může podat každý člen SMČR prostřednictvím trenéra příslušné kategorie nebo přímo příslušnému členovi předsednictva.
    Ano jsem členem SMČR a tudíž, jako každý z vás, mám právo podávat návrh na změnu pravidel. Na základě výzvy iniciované předsednictvem KLeM ČR jsem společně s několika dalšími modeláři (kvalifikovanými odborníky v F3B, F3J a RCV2) zpracoval návrh na pravidla pro termické větroně startující navijákem. Návrh jsme předložili podle pravidel příslušnému členovi předsednictva KLeM ČR. Je mi známo, že i další členové SMČR předložili jiné návrhy na změnu pravidel.
    Jestli že tedy, kdokoliv z Vás bude chtít změnit pravidla RCV2 nebo F3J může tak učinit. Zpracujte návrh a předložte jej. Ještě je čas.
    Závěrem si Vás dovolím požádat, prosím, nepoukazujte na někoho, čím je vinen, nebo co zavinil, když to není pravda. Tomu se říká demagogie. Omlouvám se Vám všem, že nebudu tyto příspěvky ani další zavádějící a nepravdivé informace komentovat. Zatvrzelost, síla arogance z nich čišící a nepřipuštění jiných názorů některých (v mém případě) anonymních pisatelů mě od toho odrazuje.
    S pozdravem
    Petr Cejnar

  • Ivo Lžičař:

    !!! VANTED !!!

    HLEDÁ SE MODELÁŘ, KTERÝ SI KOUPIL EL.NAVIJÁK A NEMÁ PRO NĚJ VYUŽITÍ !!!

    zbabělče vylez…

  • m.v.:

    2 PK: Za tech par (14 :-) ) sezon, co jsem aktivne lital zavody, jsem situaci, kdy by se o sebe prepalili dva VOLNE LEZICI silony pri stahovani, opravdu nezazil. Kolikrat k te situaci doslo?

    Tim, ze vznikne nova navijakova kategorie se ten problem spolecneho provozu ale rozhodne nevyresi….

  • P.K.:

    Tak M.V. to co napsal Kč je bohužel pravda.Ty jsi to nikdy nezažil i pro tebe by byla tato situace nová.
    Přijde mi že navijáky chce jen pár jedinců co si ho koupili a nemají pro něho využití.
    Jeho výhody jsou nesporné a je to pokrok ale nedá se to kombinovat s vlekáním.Pokud se tento problém vyřeší čekájí nás dobré časy :-) :-) :-)

  • m.v.:

    2 P.K.: Kvuli V2 si nikdo navijak kupovat NEMUSI, muze zustat u rucniho vleku (a rozhodne kvuli tomu nebude letat hur nez ted), ale pokud navijak ma, tak na nej letat muze.
    Koukam, ze moc velkou nadeji, ze se ujme, tomu Tyneckemu navrhu nedavas :-)

  • m.v.:

    2 k.c.: Tak za tu dobu, co jsem letal, jsem takovymhle zpusobem prepaleny spagat jeste nevidel :-) Vzdy to bylo, kdyz nekdo STARTOVAL a mel prez svuj silon spadly cizi! Ale aby se prepalily dva volne polozene spagaty na zemi…. To by takovych pripadu muselo byt na f3j plno, protoze i tam se to stava bezne, ze padacek spadne prez vedlejsi snuru a bezci ho stahuji.
    Opravdu mi to prijde tak, jak psal Zdenek: kdo nechce, hleda duvody…..

  • kč:

    m.v. problém vůbec není v tom ,že se někdo chová jako h….ale v tom, že běžci nestihnou odtáhnout padáček za kladku dříve než spadne na zem a táhnou ho po silonech natažených k navijáku. Tak jak jim ukládají pravidla. Kolikrát za soutěž k tomu dojde- když létáš 4 starty? Silon k navijáku tam leží celou soutěž. Rozdělení startovišť na vlekařská a
    navijáková to nevyřeší. vítr se většinou točí. Úzké letiště, naviják nemá každý …
    kč.

  • Pavel H:

    2 P.K: Pokud se mi podari sehnat na pristi sezonu nejake penize, tak si urcite nebudu kupovat navijak ale noveho Perfecta. Prece jenom mam ted priority nekde jinde. Muj slaboucky navijak mi na trenink prozatim staci.

  • P.K.:

    Pro A.H.:nebuď naivní a nemysli si že naviják přitáhne do RCV2 víc lidí.Naviják stojí docela dost peněz.Nevěřím tomu že si ho budou všichni kupovat nebo si ho snad v Prostějově nebo Ostravě koupí????

  • AH:

    Pro PK: V roce 2008 nelétal RCV2 na navijáku nikdo!!Naviják jsme začali při soutěžích používat až letos. Protože ubylo vlekařů i soutěžících. Někteří se dali na elektry (Uničov). Zavedením navijáků by byl počet soutěžících určitě větší.
    Co se týká statistiky r. 2008. víc než polovina se zůčastnila nějakého místního závodu. Já mluvím za ty co na závody jezdí a ty chtějí navijáky legalizovat a od těch jsem byl pověřen podat návrh!!! Nebo myslíš, že bude lepší když se na navijáku bude létat jako letos bez schválení????

  • m.v.:

    2 p.k.: Ano, mas pravdu, ve V2 je pomerne hodne pilotu a hodne zavodu s pomerne malou ucasti mistnich pilotu z relativne blizkeho okoli. Ono malo komu se chce jezdit poustet letadylka prez celou republiku :-) Ale presne v takovych podminkach V2 funguji vyborne :-)

  • P.K.:

    Je ja se zapomněl podepsat,pardon :-)

  • Anonymní:

    Je zajimavé sledovat tuto diskusi.Je to souboj Třebové kde si pořídili tři navijáky a Týnce kde létají zimní ligu :-)
    Takový co létají pravidelně RCV2 si naviják stejně nepořídí.Zde máte seznam lidí co létali RCV2 loni.

    http://www.rcfm.modelklub.cz/Zebricek_RC-V2/r_2008/Soutezici.pdf

    Kdo z těch co má víc jak deset závodů má naviják nebo si ho pořídí????Snad jen A.H.
    Dále je na těchto stránkách možné zjistit jaká je účast na závodech.Je to v průměru 10 až 15 soutěžících.

  • m.v.:

    2 k.č.:Jeste bych ten dalsi roman doplnil timhle: Pravidla na jakoukoliv soutez by se nemely navrhovat tak, aby byly funkcni pri IDEALNIM stavu (siroky plac, dost soutezicich, dost poradatelu…) ale naopak tak, aby fungovaly v druhem extremu, na uzke nudli s par soutezicima a 3-5 poradateli jen s kalkulackou. Jinak hrozi, ze to dopadne jak s F3J…..

  • m.v.:

    2 Zdenek: Pisu a rikam to, co si myslim a delam to tak, jak “jak mi zobak narostl” :-) Jen jednou jsem prestrelil ( se “zlatokopem” ) a za to jsem se dotycnemu osobne omluvil v Podhoranech.

  • m.v.:

    2 k.č.: On ani prepocet na 1000 neni bez vlivu pocasi :-) Kdyz mas zavody, kde je “chytry”
    vzduch a plny cas naleta jen par rund, tak ti staci mit stesti a byt v rundach, ktery tam
    maji vzduch a leti “do plnych” a termika prepere i zachodovy prkynko. Zapises prumernych
    980-990 bodu ale kdyz to budes mit v kazdym kole, tak ten, kdo bude mit 4×1000 a jednou 800
    (protoze udelal jednu malou chybu v runde, kde byl litr za 6 minut) na tom bude hur. Pisu to
    znova, za tech 15 sezon jsem takovych pripadu videl spoustu, daleko vic nez prekvapivych
    vitezstvi ve V2 :-) Nastesti je ale v J-ckach finale, kde se pravda vetsinou ukaze….
    Rozhodne mi prijde spravedlivejsi format V2 nez letat na litr ve skupinach po trech, protoze
    vic se jich na plac nevejde a nebo ze tam prijede 8 lidi….. Pokud si z V2, kde bude 8
    lidi odvezu vysledek 1560b tak je to SPICKOVY VYKON bez ohledu na to, kdo byl mym souperem.
    Ve “spravedlive” soutezi by se meli prosazovat ti, kteri se te kategorii intenzivne a systematicky venuji. Kdyz se podivam na vysledkovky z V2, tak na prednich mistech vidam
    “stare zname firmy” (a vetsinou s maxem nebo -1, -2) takze V2 podle me spravedliva je.
    Jediny problem muze nastat, kdyz se neuvazene zasahne do lety praxe otestovaneho systemu
    hodnoceni, treba jako na MCR V2 v Jehnedi 2008. Pamatujes? ;-)

    Problem s pohybem silonu je POUZE V CHOVANI SOUTEZICICH! Kdyz se nekdo na place chova jako
    hovado, nedomota spagat ve vzduchu do kladky, stahuje ho, kdyz lezi prez ostatni, tak je pak
    vysledek zrejmy. Konec koncu, ten napaleny silon v Jehnedi, ktery zminujes je toho
    prikladem. Pritom tam rucne nikdo nevlekal. Je to jen o zakladnich pravidlech slusneho
    chovani. Pri DODRZOVANI par zakladnich pravidel, ktere jsem napsal nize (a ktere mate i ve
    vasem navrhu pravidel!!!!!), nebude ani soucasny provoz navijak-vlek problem!!! Vy jse
    soucasny provoz na zavodech zkouseli? Jaka jste stanovily pravidla a jak jste vyzadovali
    jejich dodrzovani?
    S ciste F3B letadlem (Sting 3.15) jsem odletal svou posledni sezonu a rozhodne si nemyslim,
    ze by takove letadlo predstavovalo nejakou super vyhodu :-) B-cka jsou rychlostni
    disciplina, J-cka tociva a pozadavky kladeny na obe letadla jsou hodne rozdilny. Jestli
    nekdo vyhrava (pravidelne vyhrava, ne ze nahodne vyhraje jeden zavod, kde zrovna fouka
    15m/s) s F3B-ckem, tak to je hlavne proto, ze je ZATRACENE DOBREJ PILOT a zaslouzi si to a
    ne proto, ze ma takovy letadlo ( treba Peter Hoffman a jeho 3 misto v Eurotour F3J 2000 :-) )
    Bohuzel mam obavu, ze tato diskuse je zbytecna, ze vse je uz davno rozhodnute. Presne to
    tom, co pises jako navrh reseni, se mnou v patek P.K. mluvil jako o hotove veci. Bohuzel se
    asi opet ukazuje, ze kdo ma funkci, ma i pravdu a ze Petr Cejnar rozhodne “sve dite umrit
    nechce nenechat” :-(
    Pevne doufam, ze si AH tentokrat bude pevne stat za tim, co rika a ze na vsech zavodech
    poradanych LMK CT bude povoleny navijak.

  • Zdeněk:

    Michale,
    někdy mám k Tvému způsobu argumentace výhrady, ale to co jsi napsal teď, je naprosto přesné a výstižné. A je to v duchu většiny. S Kč jsem v Jehnědí o poškozeném silonu mluvil. Neshodnu se s ním, protože si myslím, že se ten rpoblém společných vleků navijákem a vlekaři dá do velké míry, ale asi ne zcela, zvládnout organizací na vzletové ploše. Znovu připomenu potřebu netříštit dál již tak málo početné pole soutěžících, což by se zavedením nové kategorie mohlo stát.
    Při čtení příspěvků v probíhající diskuzi mne napadá rčení – kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody.Zd.

  • kč:

    m.v. tomu co píšeš rozumím a nemám důvod psané zpochybňovat. Některé záležitosti dnes vidím jinak. Budoucnost ukáže …
    - Také bych si jako pořadatel přál jednoduchá a jasná pravidla navíc jako soutěžící i spravedlivá.
    To u V2 není. Chybí přepočet. Sám si víc cením
    vybojovaných 5 minut než 10min pod mrakem.
    - odvoláváš se na názory P.Cejnara. Tak jak ho znám – vychází ze zkušenosti ke které jsme dospěli používáním el. navijáku. A není to jen jeho názor. Společné ruční a navijákové starty
    sebou nesou i problém,který se nedá přehlédnout -
    pohyb silonů po zemi …. který pravidla navyřeší.
    Proto (ne zcela) nový názor, že bude nejlepší tyto dva způsoby startu oddělit.
    Pak se jako řešení nabízí :
    - ponechat RCV2 i F3J bez změny
    - pro termické větroně na navijáku novou kategorii
    - F3B el naviják

    Nová kat. by vycházela letovým časem 10 min. z F3j a přidáním pracovního času (2min.) což je jedinečné v RCV2. Výsledek přepočten na 1000.
    Pravidla mohou být stejně jednoduchá jako V2 s popisem el. navijáku. Musí být omezen výkonem.
    Počet soutěžících není rozhodující.
    Nároky na pořadatele : starter, výsledky, časoměřiči podle počtu startovišť

    Problém silonů jsme diskutovali u Vás na soutěži. Bohužel téměř nikdo “nechtěl slyšet” co jsem povídal , ukázka poškozeného silonu po deseti startech vyvolala jen mávnutí rukou…
    Musíte se k tomu časem dopracovat sami.
    - a.h. co takový model F3B,do větru trochu naložený,
    Na startu Ti dá dvě patra. A vydrží s tím do 10. minuty , máš starosti nalítat o pár vteřin víc.
    Zimu létáme společně s “B” . Dobrá škola pro obě strany. Každý to lítá jinak.
    Neumím si představit, že začnou “B” jezdit na soutěže V2 s navijákem opatřeným silonem o pr. 0,9mm. Ještě štěstí, že pampeliškáře nepovažují za soupeře . Na to jsou jejich éra příliš cenná.
    kč.

  • Jirka K.:

    Plně souhlasím s m.v. Myslím, že to ve svém článku vystihl úplně přesně. Teď mi připadá, že v Týnci si chtějí udělat tu novou kategorii pro své zimní navijákové soutěže. Tak doufám, že když bude nová kategorie, že udělají, alespoň tři soutěže v sezóně, nebo to bude opravdu vypadat, že si to udělali jen pro sebe.

  • m.v.:

    Omlouvam se za ten “roman” , ale prosim zkuste ho precist cely ;-)

  • Napsat komentář





  • Váš e-mail nebude zveřejněn.